Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


3. b. A gerincpanaszok kezelése

2008.11.02

 

A gerincpanaszok kezelése

 
                         Kerülni kell azokat az élethelyzeteket, a többirányú túlterheléseket, melyek kiváltói a rendellenességeknek.
 
 
                         Ügyelni kell a helyes öltözködésre.

image3.jpgKép

A ruházat egymás alatt levő rétegei ne legyenek szétcsúszva, az egyes testrészeket így fedetlenül hagyva, kitakarva. KépA szervezetből ne szökjön a hő!

 

                         Az izzadságtól nyirkos, nedves ruhadarabot mihamarabb le kell cserélni és szárazat felvenni.

 

                         Amennyiben nem lehetett elkerülni a negatív behatásokat, és a gerinc megizzadt, esetleg a ruházat a deréktájon szétcsúszott, és áthűlt valamelyik testrész – amint lehetséges, ajánlatos melegvizes fürdővel felmelegíteni az érintett területet.
                         Megfelelő gyakorlatokkal a kellemetlen tünetek jól kezelhetők. (Ezzel kapcsolatban ajánlatos szakember véleményét kikérni.)
A megrövidült izmok nyújtására a lassú, figyelem-összpontosítással végzet gyakorlatok a megfelelők. A szélső helyzetekben kezdetben néhány másodperces kitartás, rendszeres gyakorlás esetén, a kitartási idő egyéni igény szerint 10-20 másodpercig növelhető.
A következő egyszerű gyakorlatok felfrissítik, hajlékonnyá, rugalmassá teszik a gerincet és lazítják a bekötődött izmokat. Általában nem okozhatnak kellemetlenséget. Azonban mindig lehetnek kivételek, ezért figyelni kell a szervezet reakcióit. Amennyiben rendellenesség lép fel, meg kell keresni a kiváltó okát – melyet többnyire egyetlen gyakorlat idéz elő – és ezt az egyet kerülni kell! (Azért szükséges ezt megjegyezni, mert több esetben előfordult, hogy az említett útmutatást a beteg nem tartotta be, emiatt panaszai támadtak, és az egész terápiát abbahagyta.)
 

Fejbillentés

 

Kiindulóhelyzet: egyenes fejtartás.
Légzés: a mozgással összhangban.
Kilégzésre lassú fejbillentés előre, belégzésre középre, majd a másik irányba is.
A mozdulatsor ötször ismételhető.
A következő változat oldalirányban mozgatja át a nyaki gerincet Ellazítja a különböző feszültségek, a stressz által bekötődött nyak- és vállizmokat, ezáltal serkenti az agyi keringést is.
Sérült, elmeszesedett nyakcsigolyák esetén óvatosan kell végezni, esetleg kerülni kell a gyakorlatot.
 

Törzshajlítás oldalra

 

Kiindulóhelyzet: terpeszállás, csípőretartás (ülő helyzetben is végezhető).
Légzés: a mozgással összhangban.
Kilégzésre törzshajlítás oldalra, belégzésre vissza kiinduló helyzetbe, majd újabb kilégzésre a másik irányba.
A gyakorlat háromszor ismételhető.
Frissíti a gerincet, nyújtja a hát- és oldalizmokat, jótékony hatással van a vesére, az emésztőrendszerre és hasznos oldalirányú gerincferdülések esetén is.
 

Gerinc homorítás, domborítás

 

Kiindulóhelyzet: térdelőtámasz.
Légzés: a mozgással összhangban.
Belégzésre homorítás, kilégzésre lassú domborítás, ez egy ciklus  Ötször ismételhető.
A gyakorlatot éhgyomorra kell végezni.
Erősíti és rugalmassá teszi a gerincet, jótékony hatással van az emésztőrendszerre, mert egészséges ritmusban mozgatja át. Serkenti az agyi keringést.
Magas vérnyomás esetén a fej túlzott előrehajtását kerülni kell!
 

Nyújtott ülésből előrehajlás

elore.jpg

 

Kiindulóhelyzet: nyújtott ülés.
Légzés: a mozgással összhangban.
Rövid idejű előrehajlás (kezdetben néhány másodpercig), a figyelem a jelzett területre irányuljon ezután visszatérés és lazítás a kiinduló helyzetben, melynek időtartama legalább ugyanolyan hosszú, mint a gyakorlat.
Háromszor ismételhető.
 
A gyakorlatot éhgyomorra kell végezni.
Nyújtja a bekötődött, megrövidült hátizmokat.
A gerinc fokozott érzékenysége, becsípődéses panaszok esetén az intenzív előrehajlás mellőzendő!
 

Gerinccsavarás ülő helyzetben

 33.jpg

 Kiindulóhelyzet: nyújtott ülés.

Légzés: a mozgással összhangban.

Kilégzésre törzsfordítás jobbra, belégzésre középfelé, majd a másik irányba is.
A gyakorlat háromszor ismételhető.
Lazítja a hátizmokat, növeli a gerinc hajlékonyságát.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.