Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A VISSZÉR

2008.11.02

 

 

VISSZÉR

 
A gerinc túlterheléséből származó rendellenességek jól nyomon követhetők a visszér kialakulásánál.
 
Saját esetem
Már fiatalon, mintegy huszonöt évvel ezelőtt gondjaim voltak a lábamban levő visszerekkel. Éreztem, ahogy feszülnek, időnként fájnak. Hangoztatják, hogy a visszerességre levő hajlamot örökölni lehet. A családban volt kitől, de ebbe nem nyugodtam bele.
Mindenfelé kerestem a probléma megoldását. Feltűnt, hogy bizonyos élethelyzetek pihentetik, némelyek terhelik.
A jógagyakorlatok alkalmazása enyhített a tüneteken. Olykor azonban visszérpanaszaim felerősödtek, az intenzívebb gyakorlatozás hatására alább hagytak. Évek alatt a tünetet jól kezeltem, de a panasz nem szűnt meg. Kezdetben nem tudtam, hogy a sok gyakorlat közül melyiknek köszönhettem az eredményt. Annak is örültem, hogy alkalmanként pihentetni tudtam lábaimat. (Akiknek ilyen problémája van, tudja mit jelent, ha egy kellemetlen visszér érzékennyé válik és fáj. Mennyire kényelmetlen még az állás is! Hát még az, amikor sugárzó meleg hatásnak van kitéve a láb!)
Akkor még ismeretlen volt a kiváltó ok, valamint hogy a panasz összefüggésben van a gerinc rendellenességével. A kitartó gyakorlatozásnak köszönhetően észrevettem, hogy bizonyos gerincpanaszaim enyhültek. Ilyenkor a visszérpanaszok is jóval ritkábban jelentkeztek.
 
Sikerült összefüggést találni a visszérpanaszok kiújulása és a gerinc állapota közt. Hosszas kísérletezés után szűkült azon gyakorlatok köre, amelyek jó hatással voltak a visszerekre. Megfigyeltem, hogy ezek gerincgyakorlatok voltak.
Visszérpanaszaim évek alatt többször kiújultak. Ilyenkor minden esetben fellépett a gerincnél a szokásos érzékenység, ami a gyakorlatok végzése után elmúlt. Ezek igazolták a panasz fellépése és a gerinc állapota közti összefüggést, valamint a gyakorlat hatékonyságát. Idővel jól tudtam kezelni gerinc- ezen keresztül visszérpanaszaimat. Azonban tovább hajtott a kíváncsiság, mi okozza a gerinc rendellenességét. Évek alatt sikerült igazolni, hogy ez a gerinc túlterheléséből adódott. Ebben a fizikai terhelés mellett nagy szerepet kapott a hideg hatására történő izom-összehúzódás, megrövidülés.

Olyan jellegű megfigyeléseket is végeztem, hogy a tünetek lecsendesednek-e gyakorlatozás nélkül? Mindössze attól, hogy a kiváltó okot kerülöm. A tünet valóban lecsendesedett, csak jóval később. Ezek a megfigyelések hosszú évekig tartottak, és kétséget kizáróan alátámasztották az összefüggést a gerinc rendellenessége és a visszérpanaszok között. A terápiához hozzátartozott az öltözködés és az alvás körülményeinek megválasztása. Lásd, az ide vonatkozó fejezeteket.

Ismét érdemes megjegyezni: az a terület, amelyik egyszer már nagyobb mértékben sérült,  kisebb behatásokra is sokáig érzékeny marad.

 
Évek alatt több hasonló visszérpanaszos sikerrel alkalmazta ezt a módszert egyéb beavatkozás nélkül. Panaszaik a kitartó gyakorlatozással rendeződtek, a kialakult visszereik visszahúzódtak. Megfigyelések szerint e betegek gerincének alsó szakasza jelentősen túlterhelt. A fizikai igénybevétel mellett a szabadon levő deréktáj hőterhelése fokozott hatással van rá.
Az egyoldalú terhelésektől, nehéz fizikai munkától, intenzív sportoktól a gerinc alsó szakasza kötötté válik. Szembeötlő, hogy azoknak az embereknek, akik ilyen tevékenységet folytatnak, mennyire merev a gerince. Szinte képtelenek nyújtott ülésben ülni anélkül, hogy a kezükkel ne támasztanák meg magukat. Ilyen esetben szükséges lenne a megrövidült szalagok megfelelő nyújtása.
A panasz kezelésére vonatkozó gyakorlatokat két jól elkülöníthető csoportra lehet bontani. Az egyik a tünetet kezeli (A), a másik pedig a kiváltó okot, a gerinc rendellenességét (B).
 
(A) Gyakorlat a tüneti kezelésre
Kép következő testhelyzet jól pihenteti a fáradt lábat és a visszereket. Egy-egy fárasztó nap után rövid idő alatt érezhetően csökken a visszerekben levő feszülés. Hanyattfekvő helyzetben naponta 3-5 percet kell eltölteni a bemutatott helyzetben. A lábak 40-60 fokos szögben megtámasztva,
A gyakorlatot csukott szemmel kell végezni. A figyelmet a lábszárhoz, ill. a visszeres területhez kell irányítani.
Magas vérnyomás esetén tanácsos a fej alá kispárnát helyezni.
Fejfájás, szédülés, rossz közérzet esetén a gyakorlat mellőzendő!
 
(B) Gerincgyakorlatok a kiváltó ok kezelésére
A gerinc mentén keletkezett rendellenességeket a megrövidült szalagok okozzák. A következő gyakorlatokatokatat éhgyomorra kell végezni. 
Kiindulóhelyzet: nyújtott ülés. Légzés: normál ritmusban.Kép
Törzsfordítás oldalra 5-10 másodperces kitartással, majd visszatérés a kiindulóhelyzetbe. Rövid pihenő, melynek hossza megegyezik a kitartott testhelyzet időtartamával. Újabb kilégzésre törzsfordítás a másik oldalra, némi kitartás után visszatérés a kiindulóhelyzetbe. A gyakorlat háromszor ismételhető.
Amennyiben nem okozott problémát, néhány hét után növelni lehet a kitartási időt, 20-30 másodpercig. Ez némiképp átmozgatja és előkészíti a gerincet a következő fázishoz. A negyedik törzsfordításkor – körülbelül másodpercenkénti váltakozással – végezzünk 4-8 lassú súlypontáthelyezést az egyik csípőről a másikra. Ezután visszatérés a kiindulóhelyzetbe, majd a másik irányba is. Figyelemösszpontosítás a gerinc alsó szakaszára, melyet a gyakorlat jól átmasszíroz, és korrigálja az ott levő rendellenességeket. Ha kellemetlen tünet lép fel a gyakorlat mellőzendő!
 
Gyakorlat a megrövidült szalagok nyújtására
Kiindulóhelyzet: nyújtott ülés. Légzés: normál ritmusban.

Előrehajlás a bemutatott ábra szerint. Kezdetben néhány másodperces kitartással, majd visszatérés a kiindulóhelyzetbe. Kép Néhány hét után igény szerint növelhető a benne nyugvás ideje 20-30 másodpercig. Ezután visszatérés a kiinduló helyzetbe. Az ismétlések közt pihenés, melynek időtartama legalább olyan hosszú, mint a kitartott testhelyzet. A gyakorlatot célszerű csukott szemmel végezni, és a figyelmet a jelzett területhez irányítani. Háromszor ismételhető.

Rossz közérzet, hányinger esetén a gyakorlat mellőzendő!

 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.